Poročilo z delavnice Mreže NVO 25x25 »Osnovne smernice pri sestavljanju vadbene enote za telesno dejavnost, s poudarkom na ohranjanju mišičnega ravnovesja«

 

6 . marca 2014 je vsebinska mreža NVO 25x25 v Ljubljani pripravila delavnico o tem, kako lahko društva s področja zdravja sestavijo vadbeno enoto za telesno dejavnost. Ta informacija je bila s strani društev že pred tem iskana in zaželjena, zato smo se odločili, da k sodelovanju povabimo predavateljico Darjo Ažman, doktorico športnih znanosti, asistentko na Fakulteti za šport, pionirka nordijske hoje v Sloveniji, zdaj pa tudi prvo slovensko izvajalko metode Liebscher in Bracht (LNB), ki predvsem s pomočjo gibalnih ukrepov, kjer so osrednjega pomena specifične raztezne vaje, uspešno zmanjšuje oziroma odpravlja bolečine gibalnega aparata.

Na delavnico je prišlo kar 23 udeležencev, iz 11 različnih nevladnih organizacij. Namen usposabljanja je bil pripravljen tako, da so se udeleženci, sodelavci nevladnih organizacij, lahko naučili kako formirati vadbene skupine za telesno dejavnost, kako morajo biti usposobljeni, kje dobijo informacije o usposabljanju, na koncu pa smo na primeru vadbe za ohranjanje mišičnega ravnovesja  praktično izvedli primer vadbe. Udeležili so se je tudi gluhi (Mestno društvo gluhih Ljubljana), ki so bili v enakopravnem položaju z ostalimi sodelujočimi, saj jih je spremljala tolmačka, ki jim je uspešno podajala informacije.

 

V prvem delu delavnice smo izvedeli  kaj je to športna rekreacija oziroma telesna dejavnost za krepitev zdravja, spoznali smo kaj se dogaja z mišicami skozi življenjsko obdobje in kaj lahko sami naredimo za ohranitev prožnih mišic čim dlje v starostno obdobje ter s tem koristimo krepitvi zdravja in zdravja gibalnega aparata. Posameznik,  ki je v dobri psihofizični kondiciji se bolje počuti, redkeje oboleva in njegovo splošno zdravje je boljše. Redno in učinkovito gibanje preprečuje razvoj bolezni srca in ožilja, sladkorne bolezni tipa II, debelost, rak, pljučne bolezni, degenerativna obolenja hrbtenice/sklepov/mišic, stres, depresijo, anksioznost. Preprečuje tudi razvoj dejavnikov tveganja za zdravje: povišan krvni sladkor, krvni tlak, maščobe v krvi.

 

Primerjava športno dejavnih Slovencev med letoma 1974 in 2008

(Sila, B. ,2009: Delež športno dejavnih Slovencev in pogostnost njihove športne dejavnosti. Šport,)

 

Redna in pravilno dozirana telesna dejavnost/vadba je izjemno pomemben sestavni del življenja, ker zavira fiziološke procese staranja in omogoča dolgo, kvalitetno ter neodvisno življenje. Upoštevati je potrebno več dejavnikov, lastnosti posameznika, obstoječega morebitnega obolenja. Razmislili smo kaj je to »pametna vadba«: koristna, varna, učinkovita, strukturirana, nam je v veselje.

 

Udeleženci so izvedeli kako kot ‘amater’ pridobiti pravico do vodenja neke gibalne aktivnosti, kateri so programi usposabljanja za strokovne delavce v športu, potrjeni pri Strokovnem svetu RS za šport v okviru Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport. Društva bodo s tem znala poiskati prava mesta za pridobitev znanja in licenc, ki jim bodo omogočila, da bodo organizirali vadbene enote s področja gibalne aktivnosti.

V osrednji temi smo izvedeli kaj je vadbena enota, kako je sestavljena, s katerimi sredstvi vplivamo na vadeče: ogrevanje 5-15MIN, dinamično ogrevanje, sklop gimnastičnih vaj za splošno ogrevanje - 45% razteznih, 45% krepilnih, 10% sprostilnih, sklop gimnastičnih vaj za specialno ogrevanje; glavni del 20-60 MIN, razvoj gibalnih sposobnosti ali gibalnih znanj in/ali razvoj vzdržljivosti ter zaključni del – ohlajanje, 5-15MIN, raztezanje v glavnem delu najbolj obremenjenih mišic, sproščanje po vadbi.

Uravnotežena vadba je sestavljena iz 50% aerobne vadbe (vzdržljivost), vadbe za moč (25%), vadbe za gibljivost (25%). Ni več toliko poudarka na aerobni vzdržljivosti in vzdržljivostni moči, temveč tudi na aktivnostih, ki vplivajo na splošno moč in koordinacijo, gibljivost, ravnotežje, mišično ravnovesje in so pomembne za normalno delovanje organizma.

 

Na kaj vse vpliva gibljivost/prožnost? Splošno dobro počutje, sposobnost za delo, gibalna izraznost – estetski športi, energetska poraba-trenje – vzdržljivostni športi, mišično ravnovesje – bolečine!

Bolečine so v več kot 90 % primerov informacije, ki jih moramo jemati pozitivno, kot opozorilo, govorico našega telesa, ki želi obvarovati svojo integriteto.

LNB  metoda pokaže, da večino bolečin lahko odpravimo tudi v primeru že prisotnih okvar, kot so npr. artroze, degeneracije medvretenčnih ploščic ali stenoze hrbtenjačnega kanala.

LNB protibolečinska obravnava  je v svojem bistvu prej trening kot terapija: LNB pritiskanje na boleče točke in LNB raztezanje mišičnih ožin. Omogoča dolgoročno ohranitev zgoraj doseženega stanja za življenje brez bolečin, funkcionalno gibljivost ter energijo.

Kljub starosti osmih desetletij in več lahko obdržimo visoko kakovost življenja s tem, da ostajamo v energetskem ravnovesju, letom primerno zmogljivi, umsko in telesno prožni, gibljivi, zvedavi, ustrezno vitki in postavni, odzivni, vedrega obraza, dovzetni za novosti, prepleteni s soljudmi.

 

Na koncu delavnice smo se posvetili praktični izvedbi LNB talnega programa in opravili 16 najpomembnejših vaj za ohranitev mišičnega ravnovesja, nemotenega pretoka energije in vitalnosti gibalnega aparata. Vaje smo delali na tleh, z opremo, ki smo jo prinesli s seboj (armaflex in trenerka).

 

Slika: na delavnici smo se seznanili tudi s praktično izvedbo vaj (Foto: Sandra Kozjek)



PIŠE: Nataša Jan




Društvo za zdravje srca
in ožilja Slovenije

Sedež:
Dunajska c. 65
1000 Ljubljana

Prostori:
Cigaletova ul. 9
1000 Ljubljana

Tel: 01/234-75-50
GSM: 041/767-020
Fax: 01/234-75-54


 

E-novice



Projekt »Mreža NVO 25x25« delno financira Evropska unija in sicer iz Evropskega socialnega sklada. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete: »Institucionalna in administrativna usposobljenost«, prednostne usmeritve: »Spodbujanje razvoja nevladnih organizacij, civilnega in socialnega dialoga«.


 Naši podporniki: